List Widget

.

Followers

Thursday, August 11, 2011

PUASA DAN MAKAN!!

Sekarang ni bulan ramadhan. Hampir setiap hari pegi bazar ramadhan. Berduyun-duyun la orang pegi bazar ramadhan untk beli juadah berbuka puasa. Senang je, tunjuk, bayara bawak balik. Takyah nak pikir masak ape, balik tunggu ngap je.

Untuk orang bujang cam aku nih, lagi la mengharap bazar. kat umah dah terkulai layu je menunggu waktu berbuka, apetah lagi nak masak.. masak megi pon terasa cam masak kawah kat kenduri punye la liat time2 ramadhan.. (sila jangan contohi okay)

So macam-macam la makanan yang dijual kat bazar ramadhan. Tengok sure terliur punye. Dari masakan, minuman sampai la kuih muih sumenye ada la kat bazar ramadhan tu kan. Bile lapar ni, sume menda nak makan. Nafsu dah macam gajah jadinye. 




Kalo puasa, tapi time buka tu makan tak ingat dunia tak guna jugak kan. Maka berbukalah dengan makanan yang tak terlalu mengenyangkan. Supaya boleh la terawih.

kalo tak, di akhir ramdhan camni la jadinye.. puasa ke mana perut ke mana? hehe..

Tips paling berkesan nak beli juadah time berbuka
1) Bawak duit ngam-ngam je. (Nasik rm4 + Air rm1) 
takde duit, takde la nak beli lebih-lebih.
2) Beli time-time dah dekat nak bebuka. Haha. dah tau nak berbuka sure jalan laju punye kan.. takde la masa nak kaji lauk pauk yang ada kat bazar tu. mana sempat je yang wajib-wajib la yang akan dibeli.
3) "Esok pon boleh makan lagi..!" pikir la camni tiap kali terliur tu.. hehe.. moga-moga berjaya beli makanan yang cukup-cukup je bukan ikut nafsu!

cuba la tips2 ni.. untuk aku, rasanya dah berjaya kot.. hahaha.. cuba la kome-kome try pulak yer.. mana tau menjadi.. barulah ramadhan tu lebih kepada ibadah dari makan..

Selamat berpuasa okay!

0 comments:

Powered by Blogger.