List Widget

.

Followers

Friday, February 19, 2010

Australia - Part 3



aritu ada sebut pasal Crabbing kat Australia - Part 2.. Camne crabbing tu sebenarnye.. Meh nak story..

Crabbing..
crab = ketam..
exp : run = lari..
running = berlari..
so, crabbing = berketam la..
hahaha..




awal pagi kitorang dah bergerak menuju tempat berketam.. tempat tu namanya Mandurah.. kebanyakan dorang ni dah pernah berketam dah.. tinggal aku dan adam je y baru first time, aku terpikir la dari malam masa amirul ajak tu..


Photobucket
kodok yang bersemangat samil dengar ipod dia

Photobucket
adam tengah buat yoga kot..

Photobucket


Photobucket
 
betapa awalnye kitorang sampai, mambang pon masih berkeliaran lagi..


cemana berketam ni? dalam kepala otak ni aku pikir, berketam tu kat laut ke? kat sungai ke? kalo kat laut, kena tempat dalam, memang tak selamat ar aku.. kalo kat paya berselut, memang habis la kamera aku kalo jatuh.. berketam oh berketam.. camne la rupa mu..

akhirnya smpai jugak kat tempat berketam tu.. oo.. begini rupa tempat ketam australia tinggal.. aku menunggu yang lain bersiap nak berketam.. aku cuma berkaki ayam je la masuk ke paya tu.. rupa paya tu tak la seperti yang korang gambarkan, takde la selut hitam legam dalam citer Predator 1.. takde jugak batu tajam cam tempat terumbu karang tu.. tair dia setinggi paras dada bayi berusia 9 bulan.. separas lutut je.. pastu byk lumut hijau..

maka bermulalah sesi berketam.. susah jugak nak notice ketam ni.. kena jalan perlahan-perlahan.. mata kena sharp giler.. sebab ketam ni cam samar-samar je dgn background..
Photobucket

masa mencari2 tu aku ada beberapa kali kena ketip dengan ketam ni.. ape lagi melompat ar aku macam nampak lipas.. tapi dalam reramai tu, mata aku la paling sharp, aku paling banyak notice kehadiran ketam..

pastu nak tangkap ketam ni pulak ada caranye, ketam kan berjalan sideway.. So, tahan alat penangkap ketam tu kat salah satu bahagian, samada kanan atau kiri ketam.. pastu halau la dia ke arah alat tu.. kalo orang lain halau mesti ketam tu masuk perangkap.. klo aku try halau, mesti ketam tu lari arah aku, maka melompatlah aku lagi..
Memang thrill la masa dapat tangkap ketam tu, kecoh gile.. haha..
Photobucket

Nak tangkap tu dah memang susah, pastu bile dapat plak, kena ukur lebar ketam tu, yang kurang dari 13cm kena lepaskan balik.. kalo tak renjer boleh saman.. hehe.. "kita kena jaga kemandirian spesies ketam"

Photobucket





Banyak jugak la ketam yang berjaya ditangkap.. 10-12 ekor jugak la.. tapi ada y kena lepas sebab kecik sangat.. makan pon tak berbaloi.. takde isi pon.. tapi memang enjoy berketam, aku tak berketam pon.. cume amek gambar je.. hehe..
Photobucket

ni je lah yang berjaya aku tangkap.. sepit ketam yang terputus.. hahaha.. sian ketam yang kudung tu.. tu la, lenkali jangan suka sepit-sepit.. nnt terputus sendiri yang susah..

aksi-aksi pengetam-pengetam



Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Asek cite pasal berketam je lupa nak bagitau yang cuaca time berketam tu, walopon disimbahi cahay matahari.. angin ang bertiup sangat sejuk dan terasa sangat selesa nak berketam sepanjang hari pon.. Tapi kitorang tak la lama sangat berketam.. mula kol 6.30 camtu habis kol 8 la lebih kurang.. sempat plak kitorang sarapan kat McD..

Photobucket

Lepas sarapan kitorang terus balik rumah, dan tido tak ingat dunia.. Dalam perjalanan pulang, aku dan amitul memekak-mekak dalam kereta.. Sian kat Kdok dengan Fairuz yang terpakse dengar..

Ada rezeki, jom berketam lagi.. ketam.. ketam.. ketam..


0 comments:

free counters
Powered by Blogger.